O autorze
Nazywam się Marcin Brzeziński i jestem właścicielem firmy Gogler. Rozwijam dziś biznesy ponad dwustu przedsiębiorstw w całym kraju, doradzając im w kwestii marketingu internetowego m.in. pozycjonowania, kampanii AdWords i reklam Facebook. Na NaTemat i INNPoland będę ambasadorem kwestii Polski Wschodniej, bo tutaj prowadzę i rozwijam własną firmę. Na moim blogu znajdziecie teksty na temat nowych technologii, testy gadżetów i sprzętu sportowego, z którego korzystam w wolnym czasie. EMAIL: m.brzezinski@gogler.pl

eBay i Amazon pomogą? To będzie rok zagranicznej ekspansji polskich firm

fot. materiał prasowy
eBay i Amazon mogą w tym roku znacząco zwiększyć przychody wielu małych i średnich firm. Na co dzień pracuję z ponad dwustoma klientami, wspierając pozycję ich firmowych stron w wyszukiwarce Google (pozycjonowanie www, AdWords). W ostatnich miesiącach zauważyłem dość powszechną rezygnację z kanałów Allegro wśród właścicieli sklepów internetowych. Czują, że polityka polskiego portalu aukcyjnego nie sprzyja rozwojowi ich firm. Tymczasem coraz powszechniej interesują się eBay i Amazon, które nie tylko pozwalają polskim producentom badać i eksplorować rynki zagraniczne, ale także są szansą na wzrost sprzedaży. Po prostu konsumenci na rynku europejskim są w stanie zapłacić kilkukrotnie więcej za wysoką jakość, niż Polacy.

Klienci zmotywowali mnie tym samym do umówienia się na kawę w Warszawie z Mateuszem Grzywnowiczem, który od lat wspiera firmy w sprzedaży na eBay i Amazon. W jego opinii 2018 rok i najbliższe lata będą przełomowe. Wiele e-sklepów zacznie poszukiwanie klientów poza Polską. Dzisiaj ponad połowa z nich w ogóle nie sięga tam wzrokiem. W tym tekście przedstawię Wam opinię niewielkich przedsiębiorców z produkcją na prowincji, którzy zanotowali w ubiegłym roku duże wzrosty sprzedaży oraz wypowiedzi pierwszych specjalistów w tej dziedzinie na polskim rynku. Postaram się zebrać także kilka informacji na start, które powinny być przydatne dla każdego z nas.

Jak sprzedawać na Amazon i eBay z Polski?
Sprzedaż na Amazon i eBay będzie w tym roku - tak uważam - jednym z najgorętszych tematów wśród małych i średnich e-sklepów. Wielu przedsiębiorców widzi w nich swoją szansę na zwiększenie sprzedaży i znalezienie nowych rynków, oferujących wyższe marże (przynajmniej z punktu widzenia producenta). Nawet Ci, którzy do tej pory w ogóle nie sprzedawali w Internecie, biorą pod uwagę Amazon i eBay, aby pozyskać klientów na rynkach niemieckim, francuskim, włoskim czy brytyjskim.

Tworzę ten wpis, aby wprowadzić Was w temat. Sam dopiero od kilku tygodni intensywnie przyglądam się możliwościom oferowanym przez wspomniane portale aukcyjne. Wiedzieliście, że:

- na Amazonie sprzedają się przede wszystkim produkty typu: “DIY”, “nowości”, “gadżety”? Hitem są np. polskie skarpety przypominające sushi
- niemal 60% polskich e-sklepów nie odnotowuje sprzedaży zagranicznej
- na obu platformach kluczem do skutecznej sprzedaży jest zadowolenie klientów, bo zapewnia dostęp do swego rodzaju konta Premium, oferującego szereg skutecznych narzędzi sprzedaży
- zarówno eBay i Amazon posiadają wewnętrzne systemy reklamy, które musimy zasilać dodatkowym budżetem?


Zasady sprzedaży na Amazon i Ebay. Rozmowa z Mateuszem Grzywnowiczem

Jedna z moich klientek produkuje produkt dla dzieci w niewielkiej miejscowości pod Białymstokiem. Młodej firmie na Amazon.de udało się w ciągu kilku miesięcy - rękoma raptem kilkuosobowego zespołu - osiągnąć przychody na poziomie 100 tysięcy euro. To zasługa produktu wysokiej jakości, dobrych zdjęć i wykorzystania potencjału wewnętrznych narzędzi reklamowych. W większości przypominają AdWords - tak Mateusz Grzywnowicz skomentował w naszej rozmowie sukces niewielkiego przedsiębiorstwa z Podlasia.

Popyt na usługi aukcyjne eBay i Amazon w Polsce wzrasta. Dowodzi tego nie tylko rosnąca tam grupa polskich przedsiębiorców, ale także nowo powstające w Polsce agencje. Warszawski Nextsell jako jeden z pierwszych w kraju łączy w ofercie obsługę Amazona i eBay równolegle. Spotkałem się z jednym z pracowników firmy - Mateuszem Grzywnowiczem. Nie jest typem fachowca od ładnych pogadanek i prezentacji w Power Pointcie (choć w tym też jest niezły), a praktykiem, który generuje konkretne wskaźniki dla swoich klientów. Pierwszy raz widzieliśmy się na szkoleniu, które prowadził dla wspomnianej klientki, dla której mój Gogler realizuje kampanię produktową AdWords na rynkach zagranicznych. Po naszym spotkaniu przesłałem mu kilka pytań e-mailem. Warto zapoznać się z jego odpowiedziami:

Do jakiej wielkości firm i z jakich branż kierujecie ofertę? W których macie już doświadczenie?

Agencja Nextsell kieruje swoją ofertę do małym i średnich firm handlowych prowadzących krajową sprzedaż online poprzez własny sklepy internetowe czy portal Allegro. Także do producentów, którzy poszukują kompleksowej obsługi sprzedażowej na zagranicznych portalach typu eBay czy Amazon. Swoją ofertę kierujemy do różnych branż i do różnego rodzaju klientów. Są nimi producenci, importerzy oraz hurtownicy.

Najbardziej zainteresowani wejściem na rynki europejskie są przedstawiciele branż budowlanych, odzieżowych, tekstylnych, wyposażenia wnętrz oraz motoryzacyjnych.

Obecnie najwięcej firm obsługujemy z branży budowlanej oraz wyposażenia wnętrz.

Jak oceniacie perspektywy na eBay i Amazon dla polskich firm w 2018 roku? Jakim branżom te platformy "sprzyjają"?

Zdecydowana większość polskich sklepów (57,9%) NIE generuje żadnego obrotu ze sprzedaży zagranicznej. Nie musi tak być! Rok 2018 w ecommerce będzie niezwykle ciekawym rokiem. Rynek będzie ewoluował w kierunku większej internacjonalizacji handlu elektronicznego - a co za tym idzie – zwiększać się będzie grupa podmiotów gospodarczych, które zdecydują się na sprzedaż online poza granicami państwa, w którym są zarejestrowane.

Wśród ważnych aspektów, które mogą determinować rozwój e-handlu w 2018, warto wymienić handel transgraniczny, m-commerce, rozwój usługi Click&Collect, dynamiczne zarządzanie dostawą oraz same day delivery. W Polsce, istotne znaczenie może mieć też e-fulfillment (obsługa logistyczna sklepów internetowych oferowana np. przez Amazon w usłudze FBA) oraz ustawa nakładająca podatek na sklepy wielkopowierzchniowe (co może przyczynić się do przeniesienia części biznesu do e-commerce).

Ebay i Amazon to idealne miejsce dla polskich firm. Ogromny rynek, miliony kupujących dla których cena nie jest najważniejszym czynnikiem, a jakość produktów. W tym miejscu polskie firmy mają ogromną przewagę nad konkurencją.

Na platformach typu eBay czy Amazon doskonale odnajdują się sprzedawcy którzy posiadają w swojej ofercie ciekawe oraz unikalne przedmioty. Aby osiągnąć na nich sukces ważne jest również dostarczenie towaru w jak najkrótszym czasie.

Kto dzisiaj tworzy Nextsell? Jak wiele takich agencji jest na polskim rynku?

Firm oferujących wsparcie w sprzedaży na Amazon jest w kraju kilka. Natomiast agencji wspierających zarówno sprzedaż na eBay jak i na Amazon jeszcze nie ma. Nextsell jest agencją, która oferuję wsparcie na obydwu największych portalach sprzedażowych na świecie. Za proces założenia kont oraz wdrożenia produktów do sprzedaży odpowiadają osoby z wieloletnim praktycznym doświadczeniem. Pracują z nami również doświadczeni tłumacze, którzy zapewniają stały i bezpośredni kontakt z kupującymi. Niezwykle istotnym elementem sprzedaży transgranicznej jest właściwa księgowość, którą również zapewniamy. Nasze zespoły obsługi klienta zagranicznego składają się z wdrożeniowców, ekspertów ds. audytów, ekspertów ds. rachunkowość oraz tłumaczy.

Na jakiej wielkości wydatki firmy powinny być gotowe w pierwszym roku współpracy z eBay i Amazon?

Sprzedaż na eBay czy Amazon, z technicznego punktu widzenia, rozpocząć jest bardzo łatwo. Najważniejsze jest jednak to, aby przynosiła jakikolwiek zysk oraz bardzo dokładne przestrzeganie zasad tam panujących. Stąd przed podjęciem ostatecznej decyzji powinieneś dokładnie przemyśleć całość zarówno od strony logistycznej i ekonomicznej. Prowizja na eBay waha się w okolicach 10%, ale mówić o sprzedaży na eBay nie można bez prowizji PayPal, która wynosi ok. 3% do każdej transakcji. Amazon pobiera ok. 15% prowizji w tradycyjnym modelu współpracy.

Amazon w dalszym ciągu nie chce ujawnić, kiedy powstanie polska wersja serwisu. Z ubiegłorocznych publikacji portalu branżowego wirtualnemedia.pl i oświadczenia rzecznika prasowego wiemy tylko, że Polacy mogą obecnie sprzedawać na rynkach brytyjskim, niemieckim, francuskim, hiszpańskim i włoskim. Kilka miesięcy temu koncern udostępnił także zakładkę dedykowaną polskim firmom.

Marcin Brzeziński, Gogler
Trwa ładowanie komentarzy...